Quan parlem de dinàmiques de grup ens referim al com funciona un grup de persones. És a dir, les dinàmiques de grup són processos d'interacció entre persones que, amb objectius concrets, són plantejades mitjançant situacions fictícies.
Amb aquestes dinàmiques es pretén integrar la teoria mitjançant l'experiència i
la pràctica, l'aprenentatge individual i grupal de manera participativa, així
com el desenvolupament de les habilitats cognitives i afectives.
Encara que posseeixen caràcter lúdic no són un joc, encara que en ocasions posseeixin aquesta estructura. Tenen una finalitat i uns objectius que van més enllà dels resultats que es podrien aconseguir amb un simple joc. Cal remarcar que les dinàmiques mai són una fi en si mateixes, sinó que són un mitjà per aconseguir determinats objectius.
Encara que posseeixen caràcter lúdic no són un joc, encara que en ocasions posseeixin aquesta estructura. Tenen una finalitat i uns objectius que van més enllà dels resultats que es podrien aconseguir amb un simple joc. Cal remarcar que les dinàmiques mai són una fi en si mateixes, sinó que són un mitjà per aconseguir determinats objectius.
Recomanacions
pràctiques per usar les dinàmiques degudament:
- · S'ha de tenir en compte l'edat i l'ambient cultural dels participants. Així com el grau de maduresa en el qual es troben.
- · Mai ha de forçar-se a una persona a participar més enllà del que ella desitgi.
- · Cal estar convençuts que les dinàmiques són mitjans i no finalitats.
- · Han de tenir objectius concrets.
- · Cal tenir creativitat i flexibilitat per adaptar-les, reformar-les o crear dinàmiques a partir de les circumstàncies.
- · L'explicació de la dinàmica a de ser clara i breu.
AQUESTES SÓN LES DINÀMIQUES QUE HEM FET LES SETMANES ANTERIORS:
DINÀMIQUES D'AFIRMACIO (Setmana del 28 al 31 d'octubre)
DINÀMIQUES TRENCA GEL
DINÀMIQUES D'AFIRMACIO (Setmana del 28 al 31 d'octubre)
Són jocs en els
quals té un paper prioritari l'afirmació dels/as participants com a persones i
del grup com a tal. Posen en joc els mecanismes en què es basa la seguretat en
si mateix/a, tant interns(autoconcepte, capacitats,.....) com en relació a les
pressions exteriors (paper en el grup, exigències socials, ...). Es tracta
avesis de fer conscients les pròpies limitacions. Unes altres de facilitar el
reconeixement de les pròpies necessitats i poder-les expressar d'una forma
verbal i no verbal, potenciant l'acceptació de tots/agafen el grup. Unes altres
d'afavorir la consciència de grup.
1. L'ESCULTOR:
DEFINICIÓ: Es
tracta de, per parelles, anar formant escultures amb el cos. OBJECTIUS:
Aconseguir una comunicació/cooperació per aconseguir una expressió creativa. Afavorir
la presa de consciència del cos.
CONSIGNES
DE PARTIDA: El joc es fa en silenci. DESENVOLUPAMENT: Es juga per parelles, en
les quals un fa de model i un altre d'escultor. El model deixa que l'escultor
li mogui els braços, cames, cos... per formar una escultura. La comunicació és
en tot moment no - verbal. Una vegada realitzada l'escultura, s'intercanvien
els papers.
2. ABRAÇADES
MUSICALS COOPERATIVES
DEFINICIÓ: Es
tracta de saltar al compàs d'una música, abraçant-se a un nombre progressiu de
companys, fins a arribar a una abraçada final. OBJECTIUS: Afavorir el sentiment
de grup, des d'un acolliment positiu a tots els participants. CONSIGNES DE PARTIDA: Que no que de cap participant sense
ser abraçat. DESENVOLUPAMENT: Una música sona, alhora que els participants
dansen per l'habitació. Quan la música es deté, cada persona abraça a una
altra. La música continua, els ,participants tornen a ballar (si volen, amb el
seu company). La següent vegada que la música es deté, s'abracen tres persones.
l'abraçada es va fent cada vegada major,fins a arribar al final.
3. EL RENTACOTXES
DEFINICIÓ: Es
tracta que tots prenguin contacte físic amb la resta dels participants.
OBJECTIUS:Afavorir l'afirmació, el sentir-se volgut i atrapat pel grup.
CONSIGNES DE PARTIDA: Jugar a poc a poc i amb
suavitat. DESENVOLUPAMENT: El grup forma dues files, mirant-se una a una altra.
Cada parella, cara a cara, es converteix en una part d'una màquina de rentat de
cotxes, fent els moviments adequats. Acaricien, freguen i palmegen al "cotxe" mentre passa a través del
túnel de rentat. En arribar al final, s'incorpora a la màquina, mentre una
altra persona reinicia el joc: Així successivament, fins que tots els
participants han estat "rentats".
4. VALENTINAS
DEFINICIÓ: Es
tracta d'escriure o dibuixar alguna cosa bonic a una persona o grup, enviant-se
l'anònimament. OBJECTIUS: Provocar actituds positives cara a un/a mateix/a i
els/as altre. Afavorir l'autoestima Provocar dinamisme. DESENVOLUPAMENT:
En una fitxa de paper es dibuixa alguna cosa bonic per a una persona del grup.
Se li fa arribar sense que se sàpiga qui va anar.
EL RENTACOTXES
ABRAÇADES MUSICALS
L'ESCULTOR
1. LLEVA LA CADIRA:
Tothom caminant, quan el director done
l’ordre tots se sentin però es lleva una
cadira, el que quedo sense cadira se senti damunt d'algú (o surt del joc), així
es va fent successivament es lleven 2, 3, 4, etc. fins que quedin 2 cadires i
tots asseguts un damunt de l'altre (o fins que quedo un solament).
2. EL CUC:
Tots donant voltes en cercle es van
apropant a poc a poc fins quedar tots pegats, el director (a) dóna l'ordre
d'asseure's i tots s'han d'asseure en les cames del company, després ordena fer
un pas amb el peu dret cap a davant, després amb el peu esquerre, després un
pas cap a enrere. Si un cau cauen tots.
3. LA PEIXERA:
Es formen dos grups en cercle, un
grup en el mitjà i un altre fora. Els de el mitjà queden immòbils, els de fora
es mouen com les agulles del rellotge. Cada vegada que l'animador dóna l’ordre.
Es pot parlar de diversos temes.
4. QUALITATS:
Cada participant diu les qualitats del seu company de la
dreta.
5. CANÇONS:
Es demana a cada participant, pensar en el titulo d'una
cançó que li agradi i eixirà al centre del cercle a cantar-la.
1.
EL RIURE:
Els
jugadors se separen en dues files iguals, una enfront de l'altra i separant-los
pels dos metres. Qui dirigeixi el joc tira al centre una moneda o una mica de
dos colors. Si cau cara o un color especifico els jugadors d'una fila han de
romandre seriosos i els de l'altra han de riure forta i fer morisquetas. Els
que riuen quan han d'estar seriosos surten de la fila i es continua.
2.
LA PAPA CALENT:
Es fa un circulo amb els participants ja siguin asseguts o aturats, es tria a un participant i se li lliura una pilota o qualsevol altre objecte, l'animador es col·loca d'esquena al grup i va dient: “papa calent” la pilota o objecte va rotando entre tots; de sobte diu: “es cremo” i la persona que en aquest moment tingui la pilota perd i si es queda dues vegades amb la mateixa té penitència.
3.
LABERINT HUMÀ:
Tots en circulo agarrats de les
mans,qui dirigeix va a ser la punta i comença a passar per a dalt, per dalt,
per on vulgui. Sense deixar-se anar de les mans tots ho segueixen. Quan tots
estiguin embullats, es demana que es torni a la posició inicial, sense
deixar-se anar.
4.
EL CORREU ARRIBA:
Aquest joc es pot realitzar dempeus o
assegut,Qui dirigeix el joc diu: Arribo el correu pels quals tenen:sabates,
rellotge, etc Els al·ludits han de canviar de lloc ràpid
DINÀMIQUES D’ATENCIÓ
I MEMORITZACIÓ
1.
EL MICO SABIO:
Els jugadors estan en circulo, la
primera persona es posa dempeus i va a tocar un objecte, la segona persona ha
de tocar aquest objecte i un altre més, la tercera persona toca l'objecte del
primer, del segon i el d'ell, i així les altres persones. Al mateix temps que
es toquen els objectes es nomenen en veu alta. (també pot fer-se amb noms en
lloc d'objectes).
2.
L'ORQUESTRA:
Tots els participants en circulo, es
nomena un voluntari el qual surt del grup. Es nomena a algú perquè dirigeixi
l'orquestra, la qual cosa el faci tots ho fan, el voluntari ha d'endevinar qui
és el director, si s'equivoca tres vegades té penitència.
3.
APARTAMENTS I INQUILINS:
Cada 2 participants s'agarren de les
mans, col·locant-se cara a cara entre ells se situa un tercer. Els que estan
agarrats reben el nom de “apartaments”; el que està al mitjà es diu “inquilí”.
El que dirigeix el joc diu: canvi d'inquilins i aquests han de deixar el seu
apartament i córrer a la recerca d'un altre. Després diu: canvi d'apartaments i
aquests han de deixar-se anar i anar a la recerca d'un altre inquilí.
4.
ESTIRA I ENCONGEIX:
Els jugadors en cercle han d'estar
molt atents. Qui dirigeix el joc dóna les següents ordenis: “estirin” i els
jugadors han d'encongir els braços i en dir “encongeixin” els jugadors han
d'estirar els braços. Al principi ha de fer-se a poc a poc, després més ràpid.
ACÍ TENIU UN VÍDEO DE LA DINÀMICA "EL RIURE".
No hay comentarios:
Publicar un comentario